بازی های تیمی
برخی انواع بازی های تیمی طراحی شده این گروه شامل موارد ذیل می باشد:
1. بازی تیمی بزرگ شبیه سازی کسب و کار
2. بازیهای تیمی خلاقیت
3. بازی تیمی بازاریابی و فروش
4. بازیهای تیم سازی و رهبری تیم
هدف از بـازي تيمـي "شبيـهسـازي كسـب وكـار" (Business Simulation Teamwork)، آشنايي افراد با واقعيت بازار كسب و كار از طريق شبيهسازي آن است. در اين بازي سعي ميشود بازار واقعي شبيهسازي شود به نحوي كه سازمانهاي بزرگ و شايد دولتي (گروه D) سفارش ساخت قطعه را از طريق گروههاي واسطه (تيمهاي گروه B) به قطعهسازان (تيمهاي گروه A) ميدهند و آنها پس از ساخت اين قطعات، محصولات خود را به گروه B و آنها نيز محصولات خريداري شده را به گروه D (دولت) ميفروشند. در اين ميان تيمهاي گروه C نيز بعنوان Venture Capitalist با دريافت طرح تجاري (Business Plan) به تيمهاي گروه B وام ميدهند. در نهايت تيم برنده در هر گروه، بر اساس بالاترين ميزان سود حاصله تعيين ميگردد. تیم های اجرایی در این بازی شمل فروشندگان مواد اولیه، خیداران نهایی، تبلیغات، پلیس، گروه قضایی، مشاوران، بانک مرکزی می باشد.
یک نمومه کوچک بازی تیم سازی:
ارزشهاي مشترك
خلاصه
اين فعاليت به كاركنان كمك ميكند تا جو كاري مثبت و بهرهوري را در يك ملاقات كوتاه، يك جلسه آموزشي يا در محيط كاري روزمره ايجاد نمايند. در این حالت افراد خطمشيهايي براي انجام كارهاي خود پيدا ميكنند، در اين صورت نسبت به زمانيكه خط مشيها از طرف مديريت وضع ميشود، انگيزه بيشتري براي دنبال كردن آنها دارند.
زمان
حدود 10 تا 15 دقيقه در يك جلسه گروهي
موارد موردنياز
وایت برد و تعدادي ماژيك براي توصيف فعاليتها
فعاليت
اولين بار اين بازي را در يك جلسه آموزشي امتحان كنيد (يا هر فعاليت گروهي كه يك ساعت تا چند روز زمان ميبرد). به اعضا بگوييد كه موفقيت هر جلسه تيمي به اين بستگی دارد كه آيا افراد درگير در آن از قوانين و نظم خاصي پيروي ميكنند يا نه. خيلي كوتاه درباره اينكه اگر اينطور نباشد چه اتفاقي ميافتد بحث كنيد (بطور مثال عصباني شدن افراد سبب ضعف وحدت گروه ميشود).
هدف از اين بازي پيدا كردن خطمشيهايي است كه ارزشهاي مشترك افراد تيم را نشان دهد. با يافتن آنها از افراد انتظار ميرود كه در طول جلسه گروهي از آن پيروي نمايند.
افراد را به تيمهاي سه يا چهار نفره تقسيم كنيد و 5 دقيقه فرصت دهيد تا درباره برخي انتظارات مشترك بحث نمايند. مواردي كه همه با آن موافق بودند بايستي در طول جلسه به آن عمل كنند. در زير دو مثال ميبينيد:
1. بازی تیمی بزرگ شبیه سازی کسب و کار
2. بازیهای تیمی خلاقیت
3. بازی تیمی بازاریابی و فروش
4. بازیهای تیم سازی و رهبری تیم
هدف از بـازي تيمـي "شبيـهسـازي كسـب وكـار" (Business Simulation Teamwork)، آشنايي افراد با واقعيت بازار كسب و كار از طريق شبيهسازي آن است. در اين بازي سعي ميشود بازار واقعي شبيهسازي شود به نحوي كه سازمانهاي بزرگ و شايد دولتي (گروه D) سفارش ساخت قطعه را از طريق گروههاي واسطه (تيمهاي گروه B) به قطعهسازان (تيمهاي گروه A) ميدهند و آنها پس از ساخت اين قطعات، محصولات خود را به گروه B و آنها نيز محصولات خريداري شده را به گروه D (دولت) ميفروشند. در اين ميان تيمهاي گروه C نيز بعنوان Venture Capitalist با دريافت طرح تجاري (Business Plan) به تيمهاي گروه B وام ميدهند. در نهايت تيم برنده در هر گروه، بر اساس بالاترين ميزان سود حاصله تعيين ميگردد. تیم های اجرایی در این بازی شمل فروشندگان مواد اولیه، خیداران نهایی، تبلیغات، پلیس، گروه قضایی، مشاوران، بانک مرکزی می باشد.
یک نمومه کوچک بازی تیم سازی:
ارزشهاي مشترك
خلاصه
اين فعاليت به كاركنان كمك ميكند تا جو كاري مثبت و بهرهوري را در يك ملاقات كوتاه، يك جلسه آموزشي يا در محيط كاري روزمره ايجاد نمايند. در این حالت افراد خطمشيهايي براي انجام كارهاي خود پيدا ميكنند، در اين صورت نسبت به زمانيكه خط مشيها از طرف مديريت وضع ميشود، انگيزه بيشتري براي دنبال كردن آنها دارند.
زمان
حدود 10 تا 15 دقيقه در يك جلسه گروهي
موارد موردنياز
وایت برد و تعدادي ماژيك براي توصيف فعاليتها
فعاليت
اولين بار اين بازي را در يك جلسه آموزشي امتحان كنيد (يا هر فعاليت گروهي كه يك ساعت تا چند روز زمان ميبرد). به اعضا بگوييد كه موفقيت هر جلسه تيمي به اين بستگی دارد كه آيا افراد درگير در آن از قوانين و نظم خاصي پيروي ميكنند يا نه. خيلي كوتاه درباره اينكه اگر اينطور نباشد چه اتفاقي ميافتد بحث كنيد (بطور مثال عصباني شدن افراد سبب ضعف وحدت گروه ميشود).
هدف از اين بازي پيدا كردن خطمشيهايي است كه ارزشهاي مشترك افراد تيم را نشان دهد. با يافتن آنها از افراد انتظار ميرود كه در طول جلسه گروهي از آن پيروي نمايند.
افراد را به تيمهاي سه يا چهار نفره تقسيم كنيد و 5 دقيقه فرصت دهيد تا درباره برخي انتظارات مشترك بحث نمايند. مواردي كه همه با آن موافق بودند بايستي در طول جلسه به آن عمل كنند. در زير دو مثال ميبينيد:
- سر وقت بودن
- مشاركت صميمانه
پس از 5 دقيقه از تيمها بخواهيد تا نتايج را بر روي وایت برد اعلام كنند. وقتي هر گروه پيشنهادي داد، از يكي دو نفر از اعضاي ديگر گروهها بخواهيد مزايا يا فوايد آن را برشمارند.براي مثال اگر همه سر وقت باشند، جلسه به تاخير نميافتد و هيچكس مطلبي را از دست نميدهد. اطمينان حاصل كنيد كه همه افراد با خطمشيهايي كه بايد دنبال شوند موافقند.
نوشتههاي روي وایت برد را بصورت مرتب و رنگي بازنويسي كنيد (يا از يكی از افراد تیم بخواهيد اين كار را انجام دهد).
پيشنهادات:
- اگر ميخواهيد اين فعاليت را بصورت جدی تر انجام دهيد، زماني را براي بحث بر روي نتايج حاصل از این ارزشهاي مشترك بگذاريد.
- بازي مشابهي را آزمايش كنيد، وقت بيشتري براي خلق ارزشهاي مشترك در محيط كاري روزانه صرف كنيد.
